Wagenpark anno 2026? Geen vliegende, maar wel elektrische bedrijfswagens!

[Wie deze week in zijn benzine slurpende bedrijfswagen onderweg was naar het werk zal misschien wel van de autostoel gevallen zijn. Moet ik binnenkort met een elektrische wagen op baan?

Zoveel vragen, hieronder des te meer antwoorden. We VROEMen jou er doorheen.

Vanaf wanneer? Voor welke wagens?

Vanaf 2026 zullen enkel nog emissievrije bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscale aftrek. Die aftrek bedraagt 100 procent in 2026. Dat tarief daalt, om files te vermijden,  naar 95 procent in 2027 en zakt verder naar 90 procent in 2028, 82,5 procent in 2029, 75 procent in 2030 en 67,5 procent voor wagens besteld in 2031.

Verloning op basis van een bedrijfswagens blijft dus bestaan, maar ze worden gebruikt als hefboom om het Belgische wagenpark sneller elektrisch te maken. Daarom verliezen vervuilende bedrijfswagens op termijn hun fiscaal voordeel.

Voor wagens op fossiele brandstoffen is een traject afgesproken waarbij de aftrek vanaf juli 2023 tot 2028 jaar na jaar vermindert, zonder dat er in bestaande contracten wordt ingebroken. Hierover verder meer.

Voor de bestelwagens verandert er niets, aangezien zij niet vallen onder de hervorming.

Rechargen, waar kan dat?

Rush nog niet onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde handelaar voor laadpalen. Het plan van de regering voorziet er immers in dat er meer laadpalen komen om de elektrificatie mogelijk te maken. Wie daarin investeert tussen 1 september en 31 december 2022, zal daarvoor een belastingvermindering van 45 procent krijgen. Dat tarief daalt tot 30 procent in 2023 en 15 procent in 2024. Zowel huurders als eigenaars hebben recht op de belastingvermindering. Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend en waarop ze wordt berekend, is beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Bedrijven kunnen de kosten voor de installatie van laadpunten aftrekken en versneld afschrijven, op voorwaarde dat die ook semipubliek toegankelijk zijn. Ondernemingen die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 in een laadstation investeren, kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. Voor investeringen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 geldt een aftrekpercentage van 200 procent. Tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024 daalt het naar 150 procent.

Razend omdat u geen bedrijfswagen hebt? Niet nodig, ook het mobiliteitsbudget wordt vereenvoudigd. Je zult er hogere kosten mee kunnen betalen voor fietsenstalling of fietsveiligheid, net als elektrische steps, parkeerkosten op trein- of busparkings en abonnementen op het openbaar vervoer voor inwonende gezinsleden. Een andere nieuwigheid is een voetgangerspremie voor woon-werkverkeer. De radius voor het in aanmerking komen van huisvestingkosten wordt uitgebreid tot 10 kilometer van de plaats van tewerkstelling.

Raar maar waar, ook kapitaalaflossingen van hypothecaire leningen tellen voortaan mee.

En blijft het voordeel alle aard? En wat in tussentijd?

Een verregaande hervorming waar ook het voordeel alle aard is in opgenomen, ligt nog niet op tafel. Aan het voordeel alle aard – de belasting die gebruikers van een bedrijfswagen betalen – verandert niets.

Een overgangsregeling zal voorzien worden voor de bedrijfswagen die aangekocht worden voor 2026. Voor personenwagens op fossiele brandstof die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden besteld, komt er een overgangsregeling. Nadien wordt die afgebouwd. De aftrekbaarheid wordt in 2025 afgetopt op 75 procent. In 2026 wordt dat 50 procent, in 2027 25 procent en vanaf 2028 nul.

Wil je graag meer weten over elektrische bedrijfswagens? Neem dan contact op met ons.

Liese Leman
Juriste

Deel dit bericht

Nog vragen na het lezen van dit artikel? Contacteer ons gerust, wij helpen je graag!

Wil je graag meer blogs lezen en bijleren over alles wat wij doen?
Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Contacteer ons

Snel naar…