Als u maatschappelijk wilt ondernemen moet u verder kijken dan de grens. In het buitenland kunnen er verschillende ethische dilemma’s naar boven komen. Zo’n ethische dilema’s zijn bijvoorbeeld: milieuvraagstukken zoals bedrijfsafval, energiebesparing, transportkeuzes enzovoort maar ook sociale kwesties zoals veiligheid en gezondheid, kinderarbeid en andere normen en waarden.
Bij duurzaam internationaal ondernemen staan we stil bij de internationale relaties met afnemers, leveranciers of partners. We moeten kijken naar het evenwicht met deze relaties en de economische prestaties, maar ook de sociale en ecologische effecten. Hierbij houden we rekening met de plaatselijke institutionele, sociale en culturele context.
Zelfs als u geen buitenlandse vestiging heeft kan u risico’s lopen. De productie- en handelsketens worden bijvoorbeeld steeds complexer. Vaak gaat de keten naar het buitenland waar producten of onderdelen geproduceerd worden. De verantwoordelijkheid van Belgische ondernemers is dus ook grensoverschrijdend.
Waar komen uw grondstoffen vandaan? Wat speelt er bij de toeleveranciers en door wie worden de producten vervaardigd?
Dimensies van duurzaamheid waar je rekening met dient te houden
- Delokalisatie en het groeiend belang van duurzaamheid;
- reputatiemanagement;
- rendement;
- verhoogde maatschappelijke druk;
- toenemende regelgeving;
- risicomanagement.
Meer info vindt u op MVO Vlaanderen.
Duurzaam internationaal ondernemen heeft natuurlijk wel een kostprijs. Deze prijs hangt af van de aard van de activiteiten en van de grootte van de onderneming.
Inspelen op concrete problemen ter plaatse vergt bovendien een andere investering dan het invoeren van een geïntegreerde aanpak waarbij duurzaam internationaal ondernemen in de verschillende processen van de bedrijfsvoering (productie, HRM, …) wordt ingebed.
Dit kost tijd en geld:
- tijd om te communiceren met de relevante stakeholders en om processen te integreren;
- de kost van de investeringen in mensen, ecologische installaties of extern advies. Maar deze kost wordt een rendabele investering, want een duurzaamheidsbeleid brengt ook op door bv. de reputatiewinst.