Verhuurt u een woning of een pand aan een particulier of aan een handelaar, dan bent u als verhuurder wettelijk verplicht om het contract te laten registreren. Bij de registratie worden de belangrijkste gegevens van het huurcontract ingeschreven in een officieel register en de inschrijving wordt bevestigd met een ‘vaste datum’ en een stempel op het document.
Waarom registreren?
Werd de huurovereenkomst niet geregistreerd, dan kan de huurder in principe op elk moment uit de woning trekken. Hij hoeft dan geen rekening te houden met de opzegtermijn en hij moet geen schadevergoeding betalen. Verhuurt u een gemengd pand (deels als woning, deels als winkel, kantoor, …), dan wordt het stuk huur voor de woning slechts voordeliger belast (ki x 1,4 i.p.v. werkelijke nettohuur) als de verdeling blijkt uit een geregistreerd huurcontract.
Hoe registreren?
De gratis registratie van een huurcontract moet gebeuren via het registratiekantoor van de plaats waar het pand gelegen is. Het kan via de post, via fax of via mail, maar ook online via de website MyRent. Daarvoor heeft u wel een kaartlezer nodig, want inloggen gebeurt via uw identiteitskaart.